Bloggintresserade

söndag 28 december 2008

EN SPIKMATTA KANSKE VORE NÅT.

 


Idag är jag betydligt piggare, det är skönt de. Har varit ute sen halv 1 o har inte känt att jag behöver lägga mig. Än .


Har varit ute o gått med grannen i nästan en timme. Inte dåligt, det kändes att jag inte har varit ute längre sträckor på några dagar nu. Teddy är som förbytt stackarn, Iza löper o Teddy gråter o puttar på mig o vill till tjejen. Men det blir inget med de.


Satt o läste lite om  SPIKMATTA  det vore väl nåt ?


Jag är inte den som går på vad som helst, men jag tror att det skulle kunna vara skönt att ligga på en sån. Ja ont-skönt som vi säger  =)


Bla det här står de om spikmattan ;


 


Spikmattan/ Akupressurmattan ger smärtlindring



En förklaringsmodell till smärtlindringen, är att Spikmattans tryck mot ryggen aktiverar produktionen av de kroppsegna endorfinerna och oxytocinet. Endorfiner är en kroppsegen "drog" som frigörs när man t.ex. tränar. Oxytocinet är kroppens lugn-och-ro hormon. Då kroppen frigör dessa hormoner blir man avslappnad och man känner mindre smärta. Använd spikmattan vid muskelvärk och stelhet. Under avslappning har kroppen större möjlighet att läka och återhämta sig.


 


Fibromyalgi



De som lider av Fibromyalgi är ofta smärtöverkänsliga och bör initialt ligga på mattan under kortare tid, ca 10 min och med tjockare tyg emellan, för att vänja sig. Öka tiden successivt och använd gärna ett tunnare tyg efterhand som kroppen blir mer smärttålig.


Inte illa att fibron fick vara med på ett hörn här. Oftast har man för ont för att klara av några nyheter. Ja för mig va detta nyheter, jag har inte hört talas om spikmattan innan.


Jaha undra om batteriet håller på att ta slut i tangentbordet, den börjar skriva rena gr3ekiskannu. Innan gick de attdeleta men det gör de inte nu . Det blier som det bl3er.


Puuyss


 

9 kommentarer:

  1. Dags att byta batteri! Byta ett på Teddy med när du ändå håller på *skrattar* Det gör kanske susen vad vet jag.... Kram på iaf Farmor lilla

    SvaraRadera
  2. när det inte blir som det ska! Jag har hund utan öron idag, det löps nog häromkring oxå verkar det som... Jag har hört massor av positiva saker om spikmatta, frigör visst en massa måbra-ämnen i kroppen! Har funderat på att skaffa en jag oxå faktiskt... Ha en bra söndag kväll!

    SvaraRadera
  3. Jo du, jag fick allt byta batterierna. Det är konstigt för dom bokstäverna o siffrorna som kom med innan skrev jag inte. Jaja, nu funkar de. När jag o Tilda va ute innan så sa jag att jag skulle skaffa 2 tamponger o sätta i nosen på honom, oj oj vad hon skrattade. Men vi kom på att det inte skulle funka. Jag får knäcka nöten på honom i stället, han har ju bara en =) Kramelikram o puss i pannan

    SvaraRadera
  4. Ja de är ju så, att de blir som de blir. Jasså din har en öronlös dag i dag.. Ja de är inte lätt. Min brukar ha kottar i öronen oxo, o felvänd är han ofta. Men nosen är det minsann inget fel på =) Nä jag tycker synd om honom, jag får nog ta ett litet prat med vetten. Han är ju trots allt snart 8 år ..... VAAAA herregud, jag har inte tänkt på att han är så pass ändå. Snacka om att vakna upp nu. Himmel o pannkaka håll tummarna att han får många många år till. Nu knorrar de i magen får ta en liten skinkmacka... Kram

    SvaraRadera
  5. Hahaha jag har stavat fel på ditt nick nånstans såg jag... O jag glömde ju helt bort spikmattan när jag kom o tänka på Teddys ålder. Vet du någon som har en spikmatta ? Det här är första gången jag hör nåt om den. Men jag skulle kunna tänka mig att köpa en, annars går jag inte på sånt.

    SvaraRadera
  6. att du är piggare jag önskar dig trevlig sen kväll och God natt! Kram

    SvaraRadera
  7. Kram o spikmattan? ja varför inte, men hoppas en är av hård gummigrejs?? Detr fanns tofflor förr med dessa piggar, men borta nu! Hm! Kraam på dig!

    SvaraRadera
  8. Tack tack ja jag känner mig piggare. Hoppas att du sover gott nu kramelikram

    SvaraRadera
  9. Jag hade nog en billigare variant av dom där tofflorna för , jäsingens så ont jag fick under fötterna, dom va inget bra alls. Ja de här ska väl vara lite gummiaktigt. Jag vet inte, jag velar lite, det är ju ganska mycket pengar ändå... O de drabbar en fattiglapp. Sov sött kram kram

    SvaraRadera