Bloggintresserade

tisdag 15 januari 2008

*** Visste NI att ordet Bög ***



Ordet bög beskriver en homosexuell man. Länge har det varit starkt nedsättande. I dag beror det på hur det används, och om innebörden förknippas med något negativt av dem som använder ordet.


Förmodligen är det från månsing, västgötaknallarnas språk, som ordet kommer. Det är besläktat med böj och betydde från början enbart krök eller böjning. Men med tiden utvecklades det till att beskriva negativa egenskaper. Exempelvis användes det om lättlurade eller lättsinniga män. Den nuvarande betydelsen kan ha uppstått i slangspråket i slutet av 1800-talet.


Det finns också de som menar att ordet kan vara en försvenskning av engelskans bugger, sodomit, eller franskans bougre, usling.


 


Lite intressant vetande......

3 kommentarer:

  1. / Faghag MaatKaRe!

    SvaraRadera
  2. Jag är oxå ordintresserad! Vet du vart ordet LAGOM kommer ifrån?? Om inte så ta reda på det, otroligt intressant hahaha.
    Ha en toppen kväll så höres vi Kramisar Åsa

    SvaraRadera
  3. Jag skrev ut detta för att jag får till mailen ibland om olika ord. Jag hade inget intressant att skriva om =) ,,,, så det har inget att göra med att jag ogillar ordet eller dess person. ordet lagom härstammar från det gamla bondesamhällets måltider, då alla på gården åt från samma gryta och drack ur samma bägare. Då ville det till att det räckte "laget om" ----- Inte för lite - Inte för mycket hehehehehe..... Puss I pannan

    SvaraRadera