Bloggintresserade

måndag 5 februari 2007

3 för att byta en glödlampa ?

Blev väckt av telefonen i dag, det va sonen som ringde o ville ha ett par högtalare till datorn som jag hade här.


- Kommer om en halvtimme sa han.


Ögonen i kors hoppade jag in i duschen, fixade till mig , gick ut med hunden innan han hann hit. Det är inte roligt när man får vakna upp på det sättet.. Snabbt alltså. Men alltid roligt när han vill hälsa på, ja ok hämta högtalarna då.


Han hade lagt dom i garderoben, där glödlampan hade "exploderat" för några veckor sen, så jag bad honom byta ut den.


Hade kunnat göra det själv, men nu har jag slängt in allt där, o vill ha lite lyse innan jag kan rensa upp.


Strömmen avstängd, han står på stolen o försöker få bort sockeln som fortfarande sitter kvar. Jag står o håller i både honom o stolen så han inte ska braka rakt ner. Så säger han


- Vem har sagt att man inte behöver vara 3 för att byta en glödlampa ?


Där står sonen o försöker byta lampa, jag som håller i honom o stolen, o tjejen som står o tittar på. *S*.


Han fick sina högtalare, o jag får ringa våra slöa vaktmästare för det gick inte att få bort skiten.


Dom va tvungna att åka hem direkt för svärmor o svärfar skulle komma på middag.


 


Det har varit en härlig dag. Jag o Teddy har varit ute o gått, fåglarna har kvittrat o jag har känt mig glad.


Det har varit vår i luften i dag, så jag tog på mig gympaskorna.. Härligt, underbart. Känns som jag svävar när jag går. Jag HATAR att gå i mina kängor, det känns som jag har slalom pjäxor på mig. O jag går banne mig likadant "gudunk gudunk".


Fick det lite jobbigt på ett ställe där snön inte hade smällt, kan ju säga att jag åkte kana. Det va inga svårigheter för min lilla hund på 6 kg att dra iväg mig. *S*.


Spelar ingen roll, det va så skönt ute.


 


Men inte att man ska få vara glad alltför länge. På förkvällen ringde sonen o sa att han fått ont i magen. Jag blev kallsvettig. För exakt ett år sen fick han åka in akut för magsmärtor. Akut Pankreatit. Det spelar ingen roll att läkarna har kollat allt, för varje gång han får ont i magen, så känns det som mitt hjärta ska stanna.


Inte nog med att han har ont, han är orolig, o han vet att det bara är att vänta o se. Läkarna har sagt till honom att han ska åka in om han får ont. Men nu ringde han, o dom sa att han skulle vänta o se om han fick feber.


Försöker fråga lite hur det känns. Han säger att det är som för ett år sen, men inte lika intensivt.


Vi pratar klart, han ska lägga sig o vila lite sen ska han ringa mig igen.


Jag lovar, att en timme känns som en månad minst. När han ringer, så känns det lite bättre. Men när vi har pratat en stund så får han ondare. 


Tar ett djupt andetag o säger att det går maginfluensa nu. Han lägger sig o vilar igen.


Jag lägger mig på sängen, skallen dunkar, magen låter som en hel orkester, musklerna blir spända, nästan så jag får kramp. Tårarna bränner i ögonen. Jag somnar i alla fall en stund.


Vaknar av att det ringer igen, letar efter telefonen, eh, försöker visst svara i tv dosan. Ny signal, hittar rätt.


- Mamma jag mår bättre nu. Har gjort det i en halvtimme ungefär, men jag ville inte säga nåt i fall det skulle komma tillbaka. 


Jag hör att han är lättad. Jag oxå.


Jag hoppas verkligen att han har somnat o sover gott nu.


Håller tummarna att han inte får ont i magen igen. Det spelar ingen roll, vad andra säger om att jag ska ta det lugnt. Jag vet att jag ska de. Men hur kan jag, när jag ser allt som hände för ett år sen ?


Jag glömmer aldrig hur ont han hade. Hur illa de va.


Hade jag kunnat så skulle jag tagit över allt detta, bara så han inte ska må dåligt, ha ont, vara orolig.


 


Kom o tänka på när vi pratade i telefonen härom kvällen. Jag ville förklara något för honom, så jag berättade något som jag får leva med resten av mitt liv ( som många andra ). Jag va så lessen när jag berättade det. Men han tröstade mig, han lyssnade, han förstod. Men framför allt. Han älskar mig.


Det går upp o ner för oss som för alla andra. Jag är så lyckligt lottad som har en sån underbar son.


 


Jag älskar dig till månen o tillbaka......


Puss    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar