Bloggintresserade

lördag 21 november 2009

Akutmottagningen o ännu mera gnäll.

För ca en vecka sen fick jag ont i högersidan på magen. Det gjorde riktigt ont. Det mattades av o jag tyckte väl att de va ganska ok tills onsdags kvällen när jag vaknade av att jag fick så fruktansvärt ont igen.


Jag hade somnat så gott på kvällen, det är inte ofta de händer. Sov ca 1½ timme, sen gick jag runt i lgh , satte mig vid datorn o så höll jag på ett par timmar.


Jag ringde till slut in till akuten o dom tyckte att jag skulle åka in. Jag ringde först till mamma o sen till Rohde o sa hur de låg till. Mamma skulle ta Teddy medans Rohde körde in mig... TACK till er båda.


Jag va orolig för vad det kunde vara, jag tror alltid det värsta. Men det kanske inte är så konstigt pga allt man har gått igenom.


Redan i betal luckan satt en härlig tjej o de gör så mycket när man kommer in till akuten. Hon pratade o skojade, när jag frågade vad det va för läkare sa hon hans namn o att han va snygg !!!


Snygg va de enda jag hörde, namnet uppfattade jag inte. Fick sitta o vänta en liten stund, det flöt på bra. Men även att jag inte fick vänta länge så kändes de som en evighet.


Hur som helst, jag kommer in får lämna urinprov. Eh ja jag kunde klämma ut några droppar sen fick jag gå in till rummet. Sköterskan som kom in först va oxo jätte trevlig. Hon gjorde de hon skulle göra sen fick jag vänta några minuter till denna sexiga hunk till läkare kommer in o ska undersöka mig.


 


Ah hoppa upp o klappa mig i bakluckan så snygg han va. Ont som jag hade så va jag ändå inte sen att flirta med honom.


Han undersökte mig. O på tal om baklucka så va de precis de han skulle göra oxo, ja inte klappa mig utan på med gummihandskar o lite glidmedel så viiiiips kommer det ett kallt finger piiiinsamt.


Men det kändes bra sa han. Haaa ja han sa de, jag tyckte inte att de kändes så bra  =)


Prover togs, han kommer in o säger att jag ska stanna kvar. Jag blev förvånad för jag hade hoppats på att kanske få ett stolpiller o åka hem. NÄ, jag skulle läggas in. De va skönt iofs för jag va på rätt ställe OM de skulle hända något.


Snyggeläkaren kommer in med vagnen o ska sätta en nål i handen på mig... LÄKAREN ska sätta nålen ,, där blev jag orolig de har aldrig hänt innan att läkaren har gjort de. Självklart frågade jag om han va duktig , jag fick ett skämtsamt svar att han va ju faktiskt läkare. Det va svårt att hitta ett bra ställe på min vä-hand , men han gjorde ett försök.


O jädrans i min låda så ont de gjorde. Snacka om att ta sig en avstickare åt helt fel håll. Det kändes som jag blev grön i ansiktet, nog för att jag har fött barn men att sätta en "dropp" nål är inte att leka med.  Trots att de gjorde ont så fortsatte jag att flirta med honom, stackarn han visste väl inte vart han skulle ta vägen så han gav upp nålstickandet .. Jag sa att han gärna fick försöka en gång till,,, ehh jag sa att han fick de,,, de va jag inte själv beredd på de har jag aldrig sagt innan. Ett försök sen går jag.


Sköterskan tog över o hon körde in nålen utan någon förvarning, de va bra gjort för jag hann inte fjolla mig men de gör ju lika ont.


Nu va nålen på plats. Skönt. Jag fick lite morfin o de kändes gott kan jag lova. Hela jag blev mysigt lummig, muskelvärken o magvärken blev bättre. O mitt i allt detta frågar jag snyggeläkaren om han inte vill följa med mig in till Intaget,, ja han kunde ju få ligga jämte mig i sängen, men han tackade nej hahaha.


Rohde va hos mig ända tills jag kom in på avdelningen, det va så skönt att ha det stödet. Om jag inte minns helt fel så åkte hon från Ryhov vid 4 tiden på morgonen, jag kom nog in vid 1 tiden, ja jag har ingen riktig koll på klockan där.


Från att ha legat på en hård smal brits fick jag en sån skön säng. Höj o sänkbar på alla sätt. Jag kom till en 2-sal men jag låg ensam tills nästa kväll.


Jag vet inte så mycket av vad som sas eller gjordes sen. Jag fick sprutor i ett par omgångar, sen blev jag illamående men det gick bra. De va säkert en blandning av oron o morfinet.


 


 


Den natten sov jag inte mycket. Jag va väldigt rädd för vad det va som kunde vara fel. Om de kanske skulle va nåt som ev skulle förstöra för mig senare i livet, ja jag kan inte gå in på det nu.


 


Nästa morgon fick jag vänta på ultraljudet + att jag skulle rtg mina lungor pga att jag har haft virus o stämbandsinfl. länge nu. Har ju inte kunnat prata, men det går åt rätt håll.


Ronden gick lite senare o de va en ny läkare. En sån där riktig gosenalle som man bara vill krama, o han va oxo toppenbra. Dr.  E r i k  W e l l a n d e r, han skulle jag oxo kunna tänka mig att ta hem o bara krama lite.. Fast de verkade nog inte så när han skulle undersöka magen. Han va så försiktig så varken han eller jag va beredda på att jag skrek  o hoppade till för att de gjorde så jävulusiskt ont. Nån sekund efter så insåg jag att min hand hade flygit upp o va på väg att klappa till läkaren.


Ja men herregud, tänk om jag hade slagit till honom ? De va en ren reflex för när han undersökte mig kom han på rätt ställe för de va nåt som hoppade undan i magen, det va de som gjorde vansinnigt ont. Jag kan tänka mig att jag blev helt svart i synen.  Det är läskigt för jag kunde inte styra mig själv där, så man ser vad som kan hända utan att man är med på de.


Jag bad om ursäkt. Läkaren sa nästan lite ursäktande att de inte va meningen att ta så hårt, men det gjorde han inte de kände jag.  Han kom mitt i prick o de blev jag glad för 5 minuter efteråt när den värsta smärtan hade lagt sig. Efter hans magichands hade jag inte alls lika ont. Så en stor bamsekram skulle han egentligen haft.


L o t t a  K,, kan du vara snäll o ge honom en från mig hahaha.


Ultra o rtg va normala, ja så normalt de kan för att vara mig då, blodproverna va oxo ok. Sänkan lite hög när jag kom in , sen vet jag inte.


Bilderna är tagna med mobilen lite senare på kvällen. Jag va så uttråkad.  Första bilden. Utsikt från sängen. Andra , ja den behöver ingen förklaring  =)


 


 


Mamma kom o hälsade på mig på torsdags kvällen. Hon hade med sig lite saker som jag behövde. Jag visste fortfarande inte hur länge jag skulle få stanna kvar.  Jag va helt slut när mamma va där, mer ont i musklerna än i magen. Hon masserade mig när jag satt på sängkanten o de va så skönt. Sen la jag mig o bad henne massera min handled för den värkte. Jag hann inte lägga ner huvet på kudden förrns jag sov. Jag har ALDRIG somnat så fort.


Men med härlig massage o en go säng kunde jag inget annat.



Telefonen fick jag inkopplad o de är skönt att ha. De är bara att lyfta luren om man behöver prata av sig lite. Man märkte ju på direkten vilka av personalerna som kunde prata. Ja prata är en konst för många o särskilt när det gäller att kunna uppföra sig. Att inte vara en översittare som tror att dom kan behandla patienter hur som helst. Sådana människor har jag lust att spotta på, moget ? NÄ inte ett dugg.


De fanns en såndär som trodde sig vara störst bäst o vackrast. Ja trodde sig vara sa jag bara, hon va de inte o de fick hon veta oxo.


Torsdags natten va de en sköterska nämner inget namn men hon är ljus o hade en gul ful kofta på sig o va allmänt dryg. Jag hoppas bara att de va jag som råkade ut för henne så ingen annan gjorde de. Vad såna människor inte tycks förstå är att man inte är där för skojs skull. När man är sjuk känner mig sig redan liten o ynklig o de hjälper minsann inte att ha sån personal.


Jag vaknade kl 1 på torsdagnatten o ringde på dom. De tog en stund innan hon kom in, lite snorkigt säger hon bara ;


- Jaaaaaa !


- Eh jag har sån värk, kan jag få lite värktabletter ?


- Jaaaa vänta ska jag se efter.


Hon traskar iväg lika kaxigt som hon kom in i rummet. Kommer tillbaka med handen utsträckt innan hon går förbi första sängen o säger ;


- Här har du. 2 Panodil (jag kommer inte håg om hon sa panodil, men det va nåt liknande) o väntar på att jag ska sträcka mig efter dom.


- Nää dom hjälper inte, mer hann jag inte säga förrns hon knycker till, slänger upp näsan i taket o säger ;


- Ja men det är upp till dig men va utan då.


Jag bara skakade på huvet o funderade på om jag skulle springa efter henne o sparka till henne på smalbenen, men jag orkade inte de. Jag hann inte tänka längre förrns hon på samma kaxiga sätt håller fram sin hand med 2 tabl paraflex.


- Ja men det är inte 2 paraflex jag ska ha utan en citodon o en paraflex, då kan jag väl inte ta dessa två ?


Hon muttrade nåt som jag inte hörde. Sen frågade hon om jag skulle ha dom eller inte ?


- Jaa får jag dom då.


Jo visst ja, hon sa att jag inte fick några tabl för jag hade fått kl 21.. (smackar o skakar på huvet) Nää du lilla gullet de fick jag inte för jag fick tabl strax efter 19...


Detta sa jag till henne när andra av personalen stod där då fick jag bara till svar ;


- Ja men va bra då vet jag de.. De är bra.


Oh din lilla skenheliga råtta tänkte jag bara, men hon va inte katig då.....


Jag kunde somna efter jag hade tagit mina värktabl o sov gott ett par timmar.


Vaknade vid 5 igen o ringde till mamma, ja hon jobbade natt. Så redan vid 5 ville jag åka hem. Jag tvättade av mig, tog på mig kläderna o fixade klart mitt. Sen va jag uttråkad så jag försökte ta lite kort med mobilen.. Mitt sängbord fick komma med på bild.



Även 2 av frukterna som mamma köpte med tack o lov för vilken skitmat de är.



Sen gick jag ut till dagrummet o filosoferade lite, hade nyheterna på men jag hörde inte va dom pratade om.



 




 


Äntligen blev de frukost, det va gott. Förutom den här ruggugglan som jobbade natten va resten av personalen toppen. Hon måste känna sig ensam. I alla fall så kände jag igen en kille som va där när jag fick åka in för mitt hjärta. T h o m a s, han är så gullig, jag ville plocka hem honom oxo han dukade fram o fixade med frukosten men är även mysig.


J a n n e satt inne i dagrummet när jag kom tillbaka. Han började prata o va oxo trevlig. De va roligt att få prata lite. Hans fru har visst oxo fibromyalgi den stackarn.


Sen kommer väl de som gjorde starten på dagen lätt. Jag o en till "tant" står o plockar ihop frukosten ,, jag är i en helt annan värld, jag är så trött. Rätt som de är hör jag den här "tanten" fråga ;


- Finns det inga ägg ?


- Jo det gör de, men du får inga...


Vad jag började skratta, det är precis så som personalen ska vara, man måste kunna skämta med både personal o patienter.


L o t t a  K va de som inte ville dela med sig av sina ägg hahaha.. Men hon bjöd mycket på sig själv o sin jaaa va ska jag säga ?


När jag tänker på henne så ser jag reklamen med Berocca eller Barocca, vitaminet ,, allt i ett...  Även henne ville jag ta med hem för att få hennes energi o styrka. Men det gick inte heller.



 


En loka, toalett väska o papper.



 


Den här bilden satt jag på sängen o tog ut. De är andra byggnaden.



Även den här bilden.


I ett av fönstrena ser man andra patienter + personal. Jag tycker att det är intressant att titta lite o försöka förstå vad dom pratar om. Jag skojade med en personal o sa att försvinner inte den här skiten nu så hoppar jag. Jag öppnar fönstret o hpppar.


Javisst hade ju varit komiskt att sluta med benfrakturer hahaha



 



 


Mina papper, dom kan vara bra att ha.



 


En liten kärlekslapp som jag lämnade till dom på Intaget.


Det stär ;  TACK för ett trevligt bemötande.



 


Yes, äntligen ute i luften. Så härligt..



 


Hade tråkigt så jag började leka lite med mobilkameran


 



 



 



 



 



 


Kan ni tänka er att jag kom hem rätt, ända fram till dörren



 


Jag blev mött av världens sötase lille lurvsak. Gud så jag har längtat efter honom..



 


Ja som sagt de är inte lätt dom få gångerna vi skiljs åt. Jag har sån separationsångest, de har Teddy oxo men jag tror att han va duktigare än mig.



 


Hem Ljuva Hem... Sen är det ju så att jag fick låna nåt på Intaget som jag skulle lämna tillbaka efter en stund men de blev visst inte riktigt så ,, sorry,, tänk förr när jag rökte... Jag vet inte hur många tändare jag snodde med mig hem. Ja inte med flit utan dom  bara hamnade i min ficka, jag förstår inte de =)



 


De är ju bara ett blocket o pennan ?  =)


Lotta K Om du hör nåt så kan du ju höra av dig så lovar jag att jag sa ta med de upp till avd =)



 


Glömde klippa av detta sexiga band, de va barnsäkert på nåt sätt för svårt va de att få av.. Men det gick till slut tack o lov...



 


Sådär ja,,, tänk vad jag har gnällt o klagat nu. Så nu din surjamte kan du komma in igen o börja tjata din skit.


De är inte lätt att vara sjuk när ingen tycker synd om en ,,, eller hur Mytomanen ?


 


98% syre


160/100


80 puls


Temp 38,4 *


 


När det gäller sköterskan som jobbade natten på Intaget, ja så heter de inte nu MAVA eller nåt sånt skit samma.


Sköterskan en sån som hon har svårt att umgås med andra människor som INTE har jobb eller viktigare jobb än hon själv har.. Men jag ska tala om att en sköterskas jobb är inget mot vad en undersköterskas jobb är. Det är uskan som får slita häcken av sig.


Sug på den du o kom tillbaka till verkligheten. Jag ångrar att jag inte pratade med avdförst....


 


Nu önskar jag er en god natt o sov gott..


Puss I pannan


 


re ; herregud jag måste ha sovit när jag skrev detta igår. får allt läsa vad jag har skrivit slutet förstod jag inte ett smack av  =)

2 kommentarer:

  1. De va ena historia, de! Å de har du vatt me om? Fniss.....nä, inte fniss. Kram!

    SvaraRadera
  2. mycket bättre nu.. Kramar från Skottland (denna vecka)

    SvaraRadera