Bloggintresserade

söndag 24 augusti 2008

Åk till AKUTEN

 sa sköterskan på vårdcentralen när jag ringde på Torsdags morgonen.. Jag säger till att du är på väg.


 


Ok , så här va de. Jag drömde att jag skulle jobba på akuten, men innan jag skulle börja jobba så sa läkaren att jag måste undersöka mitt hjärta eftersom jag hade så ont.


Där vaknade jag. O kände den förbannade smärtan i bröstet upp i halsen. Drömmen fortsatte även i verkligheten. Jag blev jätterädd, för så här hade jag inte känt innan. Just den smärtan va obekant för mig.


Kenth va redan på VC för att kolla blodtrycket mm så jag fick ta bilen o tuffa in själv. Jag har ju varit in där några gånger med kramper i musklerna ( fibromyalgin ), men dom säger att man ska kolla upp för man vet aldrig vad det kan vara.


Detta gjorde jag nu oxo. Fick komma in ganska snabbt, dom tog ekg, blodprover. Sen kom läkaren o sa att mitt ekg visade en liten förändring så dom ville behålla mig. Han ville avvakta provsvaren, men dom va ok.


Jag kom in till Mava = Medicinsk akut vårds avdelning. Där skulle jag ligga o ha allmänt tråkigt. Konstigt nog va jag inte nervös då. Det är jag så fort det är nåt. Dom tog ett nytt ekg. Även det visade en liten förändring, då blev jag lite orolig. Men dom sa att de kan vara vad som helst. Dom skulle kolla upp jätte noga. Dom tog nya prover efter 6 timmar igen. Även dom va bra . Fick träffa en annan läkare som sa att jag skulle göra ett cykel test. Han sa att allt de tar ca 1 timme.. Nää du sa jag o skrattade, det kommer inte att ta mer än ett par minuter sen däckar jag ihop. Jag ska inte cykla in till stan heller. Då fick dom fnissnojan  =)


Fick en rumskompis som är född 23... Oh jädrans i min låda vilken go gumma. Hon va helt klart på min nivå. Vi skrattade o skämtade med personalen o varandra. Hon hade pacemaker , så hon va inne för att hennes hjärta slog mycket för fort. Dom lyckades sänka hjärtljuden med 20 slag med medicin , men det va inte tillräckligt. Så dom skulle söva ner henne o ge henne "stötar" . Jag frågade personalen ett antal gånger hur det hade gått, men ingen visste nåt. Inte förrns till kvällen, då fick jag veta att hon mådde bra o hade fått åka hem. Puuuuuust , det va roligt att höra.


De är konstigt det spelar ingen roll vad jag gör eller var jag är så passar jag upp på andra. Ja visst de gjorde jag även nu. Men det gör jag för att det är roligt.


Ny morgon nya prover/ekg. Upp till Klin Fys för att cykla. Blev kopplad till ekg där oxo. Dom förklarade hur det skulle gå till o sa att man brukade ungefär cykla 5-10 minuter.. OHHH NÄÄÄ  inte jag... Jag klarar max 2-3 minuter...


Testet började o jag trampade på. 60 km/h ,,,,,,,,,,jag va skitglad att jag inte va ute för då hade jag nog kört på någon =)


De va svårt i början för de va för lätt att trampa, mitten va klart lättast medans slutet va skit jobbigt. Ja jag hade klarat lite till om jag inte hade sackat ner farten, för de gjorde att de tvärstannade.  Jag klarade att cykla i 9 ½ minut  *stolt*. Det trodde jag aldrig. Det va inte trycket över bröstet som gjorde att jag inte klarade mer för de va krampen i benen , sen flåset. Dom tyckte att min kondis va helt ok. Ja för att vara i min ålder o FET.....    =)


Åkte ner till avdelningen igen. Där fick jag världens jävla kramp över bröst o bröstrygg, ja de va fibrovärken. Jag hade tagit ut mig så hårt. Det såg dom på proverna oxo. O det är jag glad för att jag gjorde för hade det varit nåt med hjärtat eller kärlen så hade det visat sig där.


Mao såg de bra ut. Ja förutom den lilla förändringen som ekg;t hade visat tidigare. Dom sa till mig att jag skulle lägga mig, jag behövde få sova lite så jag fick en stesolid..........


 


Orkar inte skriva mer nu, värken tar över så jag fortsätter i morgon.


Sweet Dreams


Puss I Pannan

1 kommentar:

  1. Här händer det saker. Vad jobbigt, när dom inte hittar exakt vad det kan vara! Håler tummarna för att det ska gå över av sej själv! Ta hand om dej! Kramkram

    SvaraRadera