Bloggintresserade

söndag 7 mars 2010

Lite tankar

(har inte läst igenom detta så jag vet inte om allt lämpar sig här)


Tisdagen den 16 feb 2010


Blev väckt i morse av att mobilen ringde. Jag såg att det va hemligt nummer. Egentligen svarar jag inte hemliga nummer längre men som läget är nu måste jag det.


Detta är min  ” framtidsresa ”


Redan innan jag hörde rösten förstod jag vem det va, o vad det gällde men jag blev ändå helt yr i huvet o började stirra.


Klockan va 11;13, jo då jag tittade för jag ville ha exakt tid när samtalet ägde rum. Ulrika hörde att hon väckte mig, o jag bad henne vänta ett par sekunder så jag kunde få ruska till huvet så jag vaknade ordentligt.


Hon bara skrattade.


Äntligen fick jag en tid för operation.  Ja hon frågade OM jag ville ha den, ja självklart ville jag de. Men skulle jag hinna med allt Jag ska göra nu då ?  Det är inget att tveka om, det är bara att sätta fart o  det gjorde jag.  Jag va ju förberedd med pulver,  from nu får jag Inte äta bara dricka.


Läkarna har ändrat  ” reglerna ”  lite så istället för att gå ner 4-5 kg innan operationen måste jag gå ner  xx  kg på 20 dagar. HUR ska jag klara av de ?


Jag är jätterädd för att något ska gå fel. Jag har verkligen varit med på båda sidorna. Janne som höll på att förlora livet.


Men det är fler som det har gått bra för. Annica som har blivit en god vän till mig o finns där för mig oxo. Det känns jättebra. Sen är det fler som har gjort operationen som jag har träffat/pratat med som oxo mår bra, jättebra.


När det höll på att gå illa för Janne så sa jag att jag Aldrig nånsin skulle göra operationen även om de va min sista utväg. Jag ville leva, jag ville inte dö pga en operation för att jag skulle gå ner i vikt o få ett hälsosammare liv. MEN om jag fortsätter att leva som jag gör kommer jag ändå att dö i förtid. Så det är bara att välja o jag valde.


Jag vill ha mitt Liv Tillbaka !


Onsdagen den 17 feb 2010


Fy fan vilken natt det har varit, o kvällen igår va hemsk.  Jag hade tankar som jag aldrig mer vill ha. Det kändes som att detta är min sista tid med min familj o mina vänner. Att jag måste ta tillvara på varenda sekund för att inte missa något.  Jag grät så jag inte kunde andas till slut. Jag kände att jag måste få prata med Marcus men jag ville inte att han skulle höra att jag va lessen.


Jag ringde upp honom , så fort jag hörde hans röst så brast det o jag började stortjuta.  Det va skönt att prata med honom, även om han kanske tyckte att det va jobbigt.  Här ringer jag som är mamma o är hysterisk till sonen när det ska vara tvärtom egentligen.  Vi pratade i ca 1 ½ timme så jag va lugnare när vi la på. Men sen kom det tillbaka o jag grät hela natten.  Jag hade lust att skrika rakt ut , dels för att få lite luft.  Tankarna är hemska o jag har redan gått igenom vad som ska göras OM det händer nåt.  Det gäller framför allt Teddy, ja de är honom jag är mest orolig för. Det låter hemskt men han är så bortskämd så han skulle inte må bra av att komma till nån främmande människa. Därför ska han med mig. O det beslutet har jag fattat bara för hans bästa. Då ska han oxo kremeras o följa mig om dom så ska bli olagliga på köpet.


(Månsarps stenrös. Mina enda önskemål är låten Mama med Il Divo o Lilleman. Ifall, om att det skulle gå fel)


Marcus är vuxen o tar ju sina egna beslut så jag tar absolut inte Teddy före honom eller någon annan.  Men familjen kommer att gå vidare o må bra. Det skulle inte min Lilleman göra.


Det va lättare idag att ta sig igenom dagen. Mycket som ska fixas med o jag vill inte missa något. Stödstrumpor,, ja hur fan ska jag få tag i en ”vuxen” storlek ? Dom storlekarna som finns passar Inte mig. Så jag måste ringa till Ulrika sköterskan i Värnamo.


Annica o hennes son kom o lämnade lite pulver som jag hade beställt. Det smakade bättre än Nutrilett´s choklad blaha.  Hon säljer Alp nåt ? O det är skillnad på smak. Jag har tropisk, sen har jag en soppa med curry o majs.


Det funkar ganska bra att ta ändå, jag är hungrig som bara den. O jag fryser o känner mig lite yr. Men det är inte många dagar kvar nu. 


Kämpa  kämpa.


Torsdagen den 18 februari 2010


Igår tog jag kort på mig själv som jag ska framkalla,, fy fan hemska tanke men ingen annan ska få se dom..  For me only.  Före o Efter bilder kan vara roligt att ha. Annica hjälpte mig att måtta byst, mage, gäddhäng, o lår. Ja jag vet inte hur det ligger till där för vi klippte av garn så de ska jag mäta senare.  Har ”ätit” två ggr hittills idag, ja det är snart dags för ”mat” igen, men jag får nog dröja ut på tiden för jag blev lite sen innan. Ja precis nu ringde mobilen, jag har gjort om den till en ”mat” klocka som ska påminna mig att ”äta”.


Inatt gick jag upp vid 2 tiden o tog ett fluor tuggummi så jag skulle få nåt att tugga på. De va lite jobbigt. Jag har ju oftast tagit frukt när jag har vaknat o inte kunnat sova, men det kan jag inte göra nu. Men det måste ju finnas nåt jag kan ta ? Gurka ? De är ju bara vatten, eller ? Jag får ringa till dietisten o fråga.


Kväll ; Nu har jag fixat med stödstrumpor från akla.se  så jag ska ha dom i morgon eller senast måndag.. Snabba ryck de gillar jag.


Fick ett mail från Lena Alderö innan där hon skrev att hon va lite orolig för mig. Det va jättegulligt av dig vännen tack..


http://www.orebroll.se/uso/page____11904.aspx  en film om operationen, den är inget för känsliga ögon. Jag tycker att den är bra. Det finns även lite att läsa på den sidan om det är nån som är intresserad.


Usch o fy, jag är hungrig o frusen.  Jag kom ihåg nu att när jag va uppe inatt o tuggade tuggummi så kunde jag inte låta bli mjölken utan tog TVÅ klunkar,, oh de va gott. Idag har jag inte druckit mycket vatten, det känns. Annars brukar jag dricka ganska mycket så det är inget som oroar mig.


Fredagen den 19 februari 2010 / 09,30


Dag 4 med pulver dricka. Det går ganska bra, men vad jag är hungrig. Har sovit dåligt inatt så jag ska lägga mig en stund till. Hade svårt att koppla av inatt men jag somnade till slut.


Igår ringde jag till min Faster UllaBritt o sa vilken dag jag hade fått. Hon visste oxo om detta med operationen.. Hon har alltid varit bra att prata med, de jag säger till henne stannar oxo där.


Måndag den 22 februari 2010


Har mått pyton i helgen så jag har inte klarat av att skriva något. Jag hade säkert suttit o skällt på datorn, teckensnittet osv.  Har väntat på den här dagen, måndagen alltså o nu är jag här. Idag är det vägar dag o jag är så nervös att jag inte skulle gått ner något. Ja det är bara jag o ingen annan som har gjort dagen till min första vikt dag. De va bara att gå upp o väga sig när jag vaknade. Upp o pinka, drick inget innan utan de är bara att ställa sig på vågen. Himmel o pannkaka jag har faktiskt gått ner i vikt….. Hela  5,6 kg på 6 dagar. Det är otroligt, jag kan inte fatta de. Jag blev jätteglad så idag har det varit lite lättare på alla sätt o vis.


Onsdagen den 25 februari 2010


Idag har jag klarat av blodprover o ekg, det känns skönt att ha de gjort. Rohde va med mig inne på Ryhov som stöd.  Jag blev lite skrämd när jag låg på britsen, rätt som de va så puffade de till luft på min arm o jag vrålade högt. De va ekg grejerna som pös till . De va nytt för min del, de va som sugproppar nu, jättesmidigt.  Stackars sköterskan hon hoppade till o blev rädd för jag vrålade.


Torsdagen den 25 februari 2010


Vägde mig i morse.   -  1,3 kg. Så nu har jag gått ner allt som allt   – 6,9 kg. Det känns bra med vikten, men annars mår jag pyton idag. Jag känner mig handlingsförlamad på något sätt. Jag har saker att göra men de funkar inte. Bah , jag lägger mig en stund o hoppas att de blir bättre snart.


Fredagen den 26 februari 2010


Går in på 11;e dagen o de är 10 dagar kvar .  Det är fortfarande väldigt jobbigt MEN jag ger inte upp. Jag har lämnat allt gammalt o börjat om på nytt o så ska de förbli.


Jag ser mat överallt, tv;n – reklamen, de luktar gott i trappan. Jag fick inte ens drömma om att jag fuskade innan… Jag skulle precis sätta tänderna i en macka med mycket smör (jag gillar inte mycket smör)  på när Rohde ringer o väcker mig….. Snacka om att känna sig lurad på mackan, jag kunde nästan känna hur gott brödet luktade.


Lördagen den 27 februari 2010


Vägde mig innan, jag har gått ner ytterligare  - 1,2 kg. Det är jättebra o jag kan väl inte vara nöjdare. Hoppas bara att de fortsätter så här annars blir de ingen operation.  Allt som allt är de   8,1 kg på 12 dagar. 9 dagar kvar bara.


Söndagen den 28 februari 2010


Fy fan, nu smakar mitt pulver kräks o inget annat.  Höll på att få upp de igen. De har inte varit lätt idag, men som tur är så går de ganska fort .  Jag är orolig nu, tänk om jag inte får opereras på måndag pga att jag inte har gått ner mina xx kg. Då vet jag inte vad jag gör ?  Kan säga att de är så nära att bara ge upp för att få äta lite. MEN det ska jag inte utan jag SKA fortsätta med flytande.  Jag hatar alla tankar jag har kring operationen. All rädsla som tär på mig. Jag får sånt stöd så de kan jag absolut inte klaga på. T.o.m  Anna  Book   har svarat på mina frågor, så även hon är ett stöd för mig. Tack allesammans.


Onsdagen den 3 mars 2010  00;40


Fy f-n jag är skraj. Detta är ju vad jag vill o behöver, men jag är livrädd att något ska gå fel. Det känns nästan som att jag måste ta tillvara på dom här dagarna nu.  Jag har knappt kunnat göra annat än att ligga för jag har mått så illa. Men det känns lite bättre nu.


Jag berättade de för Gunilla på apoteket o hon önskade mig lycka till. Dom är så gulliga där.  Nä jag ska försöka sova lite.  


Torsdagen den 4 mars 2010


Sov inget inatt så nu är jag helt slut. Det gick bra i Värnamo.  -10 kg på deras våg på 17 dagar de är inte dåligt, men jag nådde inte den vikten dom ville på – 14 kg.  Lever provet va förhöjt, om jag minns rätt så ska de ligga på ca 0,6 ?  men mitt låg på 3. Långtidssockret låg på 7 så de va oxo lite för högt.  Dom vet inte varför levervärdet är för högt . Dom ska ta prover igen på söndag när jag kommer dit. Det är i alla fall inget som ska stoppa min operation, ja om de inte är nåt extremt med min lever, då blir de inte av. Så som de är nu ska jag läggas in på söndag vid sex tiden. Måndagen blir de op vi ca halv 9 tiden, det är bara mig dom ska göra en gbp på. Det är så snurrigt i huvet så jag vet varken ut eller in. Trött är jag. Mina mediciner är ändrade så nu får jag inte ta mina värktabletter som jag brukar så jag hoppas att de ska gå bra. Har fått även fått moxalole för magen så att den inte ska strejka o de smakar urk o fan, o jag kan lova att de åker upp o ner innan det stannar nere.  De är bara att bita ihop. Åt soppa, kyckling o majs soppa. Till efterrätt va de nån hallonsoppa o den smakade jag på, men jag tog inte allt. Eva fick ta det mesta. Tack Eva för du körde mig.


Fredagen den 5 mars 2010


Jobbigt, jobbigt. Många blandade känslor.


Lördagen den 6 mars 2010


Har kunnat sova nu lite på förmiddagen, men fy vilka hemska mardrömmar jag har. Jag drömmer om döden o min pappa. Ja han är död, men på något sätt ska han till nån kvacksalvare i en källare för att dö en gång till o jag måste vara med , usch jag hatar mardrömmar. Hoppas de blir ett slut på dom snart.


Söndagen den 7 mars 2010


Klockan är 02;20 o jag har inte kunnat slappna av än. Jag har nog varit överallt o kollat på nätet när jag istället hade kunnat göra lite här hemma, men så är de. Nu ska jag försöka sova lite, jag är så skraj så jag spyr snart.


Nu ska jag snart åka, har legat med migrän hela dan så telefonen har varit avstängd.  Fy fan på ren svenska jag är så nervös nu. Jag hoppas att jag snart kan komma hem till min familj igen.  Hoppas allt går bra för jag vill ha tillbaka Mitt Liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar