Bloggintresserade

måndag 30 juni 2008

Ur Lille prinsen.


God dag, sade räven.
God dag, svarade Lille prinsen artigt. Han vände sig om men såg ingenting.
Jag är här, sade rösten, här under äppelträdet.
Vem är du?frågade Lille prinsen.Du är så näpen...
Jag är en räv, sade räven.
Kom och lek med mig, föreslog Lille prinsen. Jag är så ledsen....
Jag kan inte leka med dig, sade räven. Jag är inte tam.
Åh, förlåt! sade Lille prinsen.
Efter att ha funderat en stund tillade han:Vad innebär att vara ”tam”?
Du är tydligen inte hemma här, sade räven. Vad söker du?
Jag söker människorna, sa Lille prinsen. Vad innebär att vara ”tam”?
Människorna, sade räven, har gevär och jagar. Det är mycket obehagligt. De föder upp höns också. De är det enda de intresserar sig för. Söker du efter höns?
Nej, sade Lille prinsen. Jag söker vänner. Vad innebär att vara ”tam”?
Det är en konst som nästan är bortglömd, sade räven.
Det betyder att ”fästa sig vid någon”....

Ja visst, sade räven. Än så länge är du bara en liten pojke för mig, lik hundratusentals andra små pojkar. Och jag behöver dig inte. Och du behöver inte mig heller. För dig är jag ingenting annat än en räv lik hundratusentals andra rävar.
Men om du tämjer mig, så kommer vi att behöva varandra.
jag kommer att vara den ende i världen för dig....
Man lär bara känna det man tämjer.
Om du vill ha en vän, så tämj mig!


 


"Lite att tänka på"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar